Aapomikko Matti

Junalla Jäämeren rannalle Skibotteniin

Suomalainen vientiteollisuus tarvitsee Syvämeri sataman. Narviikin kapasiteetti on täynnä ja Venäjä on epävarma kumppani.

Tarvitaan junarata jäämerelle ja mielestäni parasvaihtoehto on junaradan jatkaminen Kolarista Kilpisjärven kautta Skibotteniin. Tämän vaihtoehdon etuinä näen hyvän geopoliittisen sijainnin lisäksi sen että kyseiselle rata kulkisi Eurooppa tie 8 reunaa joten vaikutukset ympäristölle olisivat vähäiset, ei haittaa Naturaa,Kansallispuistoja eikä luonnonsuojelualueita. Uutta rataa tarvittaisiin kokonaisuudessaan n. 350km, joista 300 km suomen puolella.  Kyseiselle ratavaihtoehdolle on myös merkittävä osa rahoituksesta valmiina (Norjalta). Kyseinen ratavaihtoehto edes auttaa myös matkailua. (Mikä on myös erittäin merkittävä taloudellisestikin.)

Onko Suomella varaa olla rakentamatta rataa jäämerelle? Onko suomalaiselle vientiteollisuudelle edellytyksiä ilman jäämeren rataa tulevaisuudessa? Katse tulevaisuuteen ja Pohjoiseen! Suomi Uuteen nousuun.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Skibotnissa on tullut käytyä puoli vuosisataa sitten. Silloin siellä ymmärrettiin aika yleisesti suomea, varmaan Suomeakin.

Käyttäjän aapomikko kuva
Aapomikko Matti

Näistä molemmat luullakseni pitävät edelleen paikkaansa. Itsellä on viellä Skibotten kokematta. Sen tiedän että hankkivat Kilpisjärveltä kaiken mahdollisen, koska halvempaa. Voinen silti suositella uudelleen käyntiä.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Skibotnin linjaus vaatii vähiten uudisrataa, mutta lukuisten kaivoshankkeiden ja niiden kuljetustarpeiden takia en ole varma onko se paras vaihtoehto. Joka tapauksessa asiaa pitäisi avoimesti selvitellä.

Siitä olen kuitenkin varma, että rata pitää rakentaa tällaiset junat mahdollistavalla kuormaulottumalla ja vastaavasti etelään suuntautuvien ratojen ulottumaa on avarrettava (hiukan). Sähköistyskään ei ole tällaisen kuljetustehokkuuden este.
https://www.youtube.com/watch?v=m3H5SigousE

Turhasta Pisara-radasta saisi jo kohtalaisesti pesämunaa pohjoisen hankkeisiin.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän aapomikko kuva
Aapomikko Matti

Skibottenin linjauksen läheisyydessä sijaitsee mm. Hannukaisen kaivos,joka on Lapin kaivoshankkeista yksi lähempinä toteutumista. Myös Rompaksen alue on lupaava.Eikä tule unohtaa ruotsin puolen tarvetta mm. Kaunisvaaran kaivos. Muualla Lapissa Sokliin tarvittaneen kuitenkin rata. http://www.lappi.fi/kaivosteollisuus http://www.lappitieto.fi/Alueiden-kayton-suunnitte...

Mitä tulee Kolarin radan sähköistykseen pidän sitä hankkeen kokonaisuuteen nähden hyvin pienenä. Kolarin rata on muuten kunnostettu vasta.

Pisara rataan en ota sen enempää kantaa kuin että hankkeet eivät ole toisiaan pois sulkevia.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Pisara on joka tapauksessa turha (s. 8, 9):
"“Helsingin ratapihan uudistaminen

Helsingin ratapihalle mahtuu tulevaisuuden lähi- ja kaukojunaliikenne, kun ratapihalle rakennetaan suunnitelmallisesti lisää raideyhteyksiä ja opastimia. Ratapihan toiminnallisuuden parantamisen (HELRA) esisuunnittelusta on saatu hyviä tuloksia ja jatkosuunnittelu on käynnissä. Ratapihan uudet yhteydet ovat liikenteen käytössä vuonna 2020.
- - -
Aikataulu ja hinta

Helsingin ratapihan toimenpiteiden toteutus on kiinteästi yhteydessä toiseen raidehankkeeseen, Pasilan Länsiraiteen rakentamiseen. Pasilan lisäraiteen aikataulu on puolestaan kiinteästi yhteydessä Pasilan Keskustakorttelin rakentamisen kanssa.Kaikki kolme Helsingin ja Pasilan junaliikenteeseen sekä matkustajiin vaikuttavaa hanketta rakennetaan vuosina 2015–2020.

Siten Helran ja Pasilan läntisen lisäraiteen vaikutus junaliikenteen sujuvuuteen ja häiriöttömyyteen on todennettavissa junaliikenteessä vuonna 2020.

Helsingin ratapihan parantamisen investointikustannus on noin 60 milj.
euroa ja Läntisen lisäraiteen kustannus noin 40 milj. euroa. Ratapihan asetinlaitteen uusiminen voidaan siirtää 10–15 vuodella eteenpäin.
Näillä investoinneilla vaikutetaan myönteisesti Helsingin ratapihan toimintaan pitkälle tulevaisuuteen.”
http://files.kotisivukone.com/rautatietekniikka.ko...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän aapomikko kuva
Aapomikko Matti Vastaus kommenttiin #5

Juu on hyvä esittää vaihtoehtoja.
Itse en ota kantaa Pisara-radan järkevyyteen vaikka olen asiasta lukenutkin. Mielestäni julkinen liikenne Helsingissä on sujuvaa. Ihmettelen hieman sitä miksi kaukojunia ylipäätään pitää viedä Helsingin päärautatieasemalle. Mielestäni Pasila riittäisi.

Sen sijaan Länsi-Metroa pidän järkevänä.

Käyttäjän ryyti kuva
jarmo ryyti

"Skibotten" on paikallisten alun perin Suomesta tulleiden jälkeläisten kielellä Yykeänperä.

Seppolat ainakin puhuvat edelleen suomea Yykeänperällä. Se on niin laaja suku,että esim. Mageröyan saarella,jossa on mm. Nordkapp, on Seppoladalen.

Käyttäjän aapomikko kuva
Aapomikko Matti

Kiitos valaisevasta kommentistasi.

Toimituksen poiminnat